Cím

1161 Budapest, Hársfavirág utca 53. fsz.1. 1-es kapucsengő

a

2022. február 15-ig a NAV automatikusan kiutalja a 2021-ben megszerzett jövedelemből levont adót, ekhót, illetve katások esetében a 2021-es tételes adó egynegyedét.

Kinek jár az adó-visszatérítés?

Minden gyermekes szülőnek, aki 2021-ben akár csak egy napra is családi kedvezményre jogosult.

Családi kedvezmény annak jár, aki:

• gyermek után szülőként családi pótlékra jogosult, a kedvezmény a gyermeket közösen nevelő szülők közül mindkettőt megilleti,
  • várandós nő és vele közös háztartásban élő házastárs, a magzat után, a várandósság 91. napjától jogosultak,
  • a családi pótlékra saját jogán jogosult,
  • rokkantsági járadékban részesül.

Milyen tevékenységekből származó adó jár vissza?

• az önálló és nem önálló tevékenység, valamint az egyéb jövedelem adója,
  • az ekhó kétharmada,
  • a katások utáni tételes adó negyede,

legfeljebb a 2020 december havi adatok alapján számolt éves átlagbér adótartalmáig.

Milyen jövedelmek után nem jár a visszatérítés?

A külön adózó jövedelmek utáni adóból nem jár visszatérítés (például a lakás eladása, osztalék, tőzsdei nyereség).

Kinek utalják vissza automatikusan az adót?

Annak a szülőnek, akinek a munkabéréből év közben a munkáltató levonja az szja-t, illetve az ekhót.

Az egyéni vállalkozók hogyan kapják vissza ezt az összeget?

Az egyéni vállalkozói, őstermelői jövedelmet szerző szülők és azok, akik az összevont adóalapba tartozó jövedelmük után maguk fizetik az szja-t, a bevallásukban kérhetik az adó-visszatérítést. Ehhez érdemes a könyvelővel konzultálni.

Mekkora összeget jelent a visszatérítés?

A visszafizetés felső határa a 2020 december havi adatok alapján számolt éves átlagbér adótartalma, azaz 15%-a.

Az szja és ekhó szerint adózóknak külön-külön maximum 809 ezer forint téríthető vissza.

A katás vállalkozók a tételes adójuk egynegyedét, azaz 25%-át kaphatják vissza.

Hogyan vehető igénybe a visszatérítés? Ez a legfontosabb kérdés!

Automatikusan, azaz nincs teendőjük azoknak, akik jogosultak és a számlaszámuk, vagy postai címük a családi pótlék folyósítási adatokból a NAV rendelkezésére állnak. Tehát aki a családi pótlékot kapja havonta a szülők közül, annak a folyósítási adatait látja a NAV, de a másik jogosult szülő adatait nem feltétlenül. Így azoknak a szülőknek, jogosultaknak, akik nem kapnak családi pótlékot, érdemes nyilatkozniuk a „VISSZADO” nevű nyomtatványon.

Hogyan tudnak nyilatkozni?

A katások és azok, akiknek a kiutaláshoz szükséges adatait nem ismeri a NAV, 2021.10.31-től 2021. 12.31-ig nyilatkozatot tehetnek. Ha határidőben nyilatkoznak, ők is megkaphatják a visszatérítést 2022.02.15-ig. Ha nem tesznek időben nyilatkozatot, akkor a 2021-es szja bevallásuk benyújtásakor, vagy a bevallási tervezet elfogadásakor rendelkezhetnek. Ennek határideje 2022.05.20.

A „VISSZADO” nyomtatványt elektronikusan és papíron is be lehet küldeni.

Adóbevallás elkészítése

Az egyéni vállalkozók, őstermelők, illetve akik maguk után fizetik az adót, a 2021-es szja bevallást önállóan készítik el és igénylik vissza az adót.

A NAV által elkészített tervezetet ki lehet egészíteni, ott is lehetőség van az adó-visszatérítésre.

Nyilatkozat benyújtását és adóbevallás elkészítését is érdemes szakembere bízni, a könyvelők, könyvelő irodák szakszerű és hatékony segítséget tudnak nyújtani ahhoz, hogy minél előbb kézhez kapják ezt a rendkívüli visszatérítést.

Hogyan lehet ellenőrizni a visszatérített adó összegének pontosságát?

A NAV a 2021-es szja bevallás tervezetben feltünteti majd a számítást, ami ellenőrizhető, követhető.

A NAV honlapján közzé tettek egy „Szja-visszatérítési kisokos”-t. Ez a kiadvány igyekszik minden kérdésre egyértelmű választ adni.

Jogosultak köre bővebben:

Jogosult a házastárs és az élettárs is. Házasság alatt a bejegyzett élettársi kapcsolatot is érteni kell.

Jogosult az élettárs is, aki a szülővel és annak gyermekével él, ha a gyermek után ő is jogosult családi pótlékra.

Egyedülálló szülő is jogosult.

Az elvált szülők, akik felváltva gondozzák gyermekeiket, és emiatt 50-50%-ban kapják a családi pótlékot, mindketten teljes összegben jogosultak a visszatérítésre.

Akkor is jár a visszatérítés, ha a családi kedvezményt nem veszik igénybe, vagy a családi pótlékot nem kérték.

Ha a kisadózó vállalkozás a vészhelyzet miatt 2021.03 és 04. hónapra mentesült a tételes adó alól, akkor ez a kéthavi összeg nem vehető figyelembe a visszatérítés számításakor.

Ha valaki szja és ekhó visszatérítésre is jogosult, akkor a felső határig mindkettőt vissza kaphatja.

Ha valakinek szja, ekhó és kata is visszajár, ezeknél is a felső határt kell figyelembe venni.

Feltétel, ami nagyon fontos!

A magánszemély nem nyújtja be a 2021-es szja bevallását 2022.02.15-e előtt.